Blijvend applaus prijs 2002:

Ramses Shaffy

foto: Mark Kohn

Jury: Martin van Dijk, Patrick van den Hanenberg
en Kick van der Veer.

Uit het juryrapport

'Geniet, maar drink met mate. Zelfs de alcoholreclame heeft in Nederland een tik van het calvinisme gekregen. Met mate... moet je net bij Ramses Shaffy zijn. Mateloos... zul je bedoelen. Shaffy is geen man van de subtiele nuance. Hij beukt er doorheen of zit stil en mediteert volgens de regels van de Baghwan Hij is de koning te rijk, of arm als Job. Hij is de gevierde avant-garde kunstenaar, en soms de genegeerde schlemiel. Ruim 25 jaar geleden beschreef Shaffy zich al als man op leeftijd:

Op de Dam
Staat een ouwe man
In het spitsuur van
Het onderste uit de kan
Met z'n blauwe, z'n gouwe
Pikneus als een haan

Dat is een wonderlijke man, een man met een groots en meeslepend verleden, een excentrieke man, een Man die Nederland heeft laten lachen, heeft laten bewonderen. De man verdient niet alleen applaus in de zaal. Hij verdient applaus dat overal en altijd klinkt. Blijvend applaus.'

Programma uitreiking 24 november 2002

Met medewerking van Della Bosiers, Martin van Dijk, Boudewijn de Groot, Polo de Haas, Thijs van Leer, Ben van der Linden, Nico van der Linden, Liesbeth List, Huub van der Lubbe, Paul de Munnik, Annemarie Oster, Shireen Strooker, Bram Vermeulen en Hans van Willigenburg.